با کایروپراکتیک آشنا شوید

لوگو انجمن کایروپراکتیک

کایروپراکتیک عبارت است از علم شناخت مفاصل، به ویژه ستون فقرات و هنر تنظیم و تطبیق (اجاستمنت) آنها به منظور پیشگیری و درمان ناراحتی های ستون فقرات (ساب لاکسیشن)، بدون تجویز دارو و یا عمل جراحی با تاکید فراوان به ورزش های مختلف برای قسمتهای بدن، تنظیم و تطبیق مفاصل و استفاده آن در علم پزشکی به ۲۷۰۰ سال پیش برمیگردد.

بقراط، پدر علم پزشکی، با انجام دادن مانورهایی روی ستون فقرات و مفاصل، به درمان بسیاری از بیماری ها می پرداخته است و پس از او، ابوعلی سینا، پزشک بزرگ ایرانی نیز از این روش استفاده میکرده است.

تاریخچه کایروپراکتیک:

در سال ۱۸۹۵ میلادی مطابق با ۱۲۷۴ شمسی، شخصی بنام دیوید دانیال پالمر از اهالی ایالت آیووا آمریکا با استفاده از تنظیم و تطبیق ستون فقرات چند بیمار، نتایج بسیار مطلوبی بدست آورد.

در واقع، میتوان گفت کایروپرکتیک نوین از آن موقع سرچشمه گرفته است که امروزه در بیشتر کشورهای جهان از ایران بعنوان یکی از مهمترین روش ها برای کسب و حفظ سلامتی بشمار میرود.

امروزه تنها در آمریکا سالیانه بیش از ۲۰۰ میلیون ویزیت کایروپرکتیک انجام می شود که هزینه آن توسط بیمه های مختلف پرداخت میگردد.

دوره های آموزشی کایروپراکتیک:

پزشک کایروپرکتیک پس از گذراندن دوره پیش نیاز (لیسانس در علوم پایه) وارد دانشکده کایروپرکتیک می شود.

دانشجویان این رشته پس از گذراندن واحد های درسی که شامل دروس علوم پزشکی (اورتوپدی، اعصاب، رادیولژی، روان شناسی، فارماکولژی و…) و کایروپرکتیک، به مدت ۱۰ ترم سیمستری که برابر با ۵ سال است و ضمنا از ترم هفتم جهت ویزیت و درمان بیماران (دوره انترنی) به کلینیک های مربوطه اعزام می گردند.

پس از موفقیت در امور فوق، به اخذ درجه دکترا ی حرفه ای کایروپرکتیک نایل میگردند.

حیطه کاری کایروپراکتیک:

با وجودی که پزشک کایروپرکتیک با انواع اختلالات و بیماری های بدن انسان آشناست، اما توجه خاصی را به بیومکانیک ستون فقرات و دیگر مفاصل معطوف میدارد و اقدام به بر طرف کردن اختلالات بیومکانیکی بدن انسان می پردازد.

چنانچه بیماری شخص مرتبط با کایروپرکتیک نباشد، بیمار به سایر پزشکان متخصص ارجاع می گردد.

مراحل درمان با کایروپراکتیک:

پزشک کایروپرکتیک پس از بررسی تاریخچه بیماری، انجام معاینات بالینی مربوطه، کایروپرکتیکی، اورتوپدی، اعصاب و آزمایشات پاراکلینیکی ازجمله رادیوگرافی، ام-آر-آی، ای-ام-جی، آزمایش خون، به منشا‍ء بیماری پی می برد و سپس به درمان آن می پردازد.

هدف:

هدف اصلی پزشک با داشتن تخصص ویژه ای در تنظیم و (Spinal/ Articular Adjustment) تطبیق مفاصل کاهش درد بیمار و سپس التیام ایشان می باشد.

ورزش ها و نرمش های مخصوص، تغذیه مناسب و راهنمایی هایی که پزشک کایروپرکتیک ارائه می دهد میتواند در پیشگیری و بهبود هر یک از بیماری های زیر نقش عمده ای را دارا باشد، زیرا همه آنها برای سلامتی سیستم های مختلف بدن انسان که در بهبودی بیمار مؤثر است، اهمیت خاصی را داراست.

عمده بیماری های مربوط به کایروپراکتیک:

ناراحتیهای ناشی از ستون فقرات خصوصا” کمر درد و درد های انتشاری در پا (سیاتیک)، گردن درد (سر درد) از عمده ترین بیماری هایی است که افراد در طول عمر به آن مبتلا می شوند.

اختلالات فصلی ستون فقرات، دیسک گردن و کمر، اسکولیوز، سیاتیک، میگرن های گردنی، درد های عضلانی گردن، پشت و کمر بیشترین فعالیت پزشکان کایروپرکتیک را تشکیل می دهند.

پزشکان کایروپرکتیک در درمان ناراحتی های زانو، شانه، آرنج، مچ دست و مچ پا و آرتروز نیز مهارت دارند و اینگونه بیماری ها را نیز با موفقیت درمان مینمایند.

دستورات لازم برای تسریع درمان: پزشک کایروپرکتیک در درمان این امراض و ناهنجاری ها از شیوه هایی مانند نرمش های کششی و حرکتی مخصوص به خود، تغذیه و راهنمایی های ارگونامیک که در زندگی هر فردی میتواند متفاوت باشد، استفاده می کند که در سرعت بخشیدن و ماندگارتر کردن بهبودی بیمار تاثیر به سزایی دارد.

عوامل مؤثر در ناراحتی های ستون فقرات:

به غیر از عوامل مادرزادی و ادیوپاتیک مانند اسکولیوز ستون فقرات، پاتولوژی هائی چون سل، عواملی چون آسیب های بدنی که شامل تصادف، زمین خوردن، عدم توجه به نگهداری اندام به طرز صحیح هنگام بیداری و خواب، غلط برداشتن اجسام سبک یا سنگین، آسیب دیدگی های ورزشی یا شغلی، از عمده ترین عامل های آسیب ستون فقرات می باشد.

این آسیب دیدگی ها در کشور های صنعتی به صورت اپیدمی در آمده و اثرات جبران ناپذیری روی جوامع در سطوح مختلف گذاشته است.

برای مثال، در ایالات متحده بالاترین درصد آسیب دیدگی ها به ستون فقرات ربط دارد، به طوری که ۲۵ میلیون آمریکایی در هر سال، یک روز کاری را به علت کمردرد از دست می دهند.

آمارهای دیگر هم نمایانگر این است که ۶۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال امکان مبتلا شدن به امراض ستون فقرات را دارا هستند.

این معضل در این گروه سنی می تواند عواقب اجتماعی ناهنجاری را در جامعه ایجاد کند.

این مشکلات باعث انجام تحقیقات وسیعی در کشورهای صنعتی مانند ایالات متحده، ژاپن، استرالیا، انگلیس و غیره شده است. با مقایسه روش های مختلف مانند پزشکی روز (Allopathic Medicine) و فیزیوتراپی، درمان کایروپرکتیک با فاصله زیاد هم از لحاظ زمان درمان و هم از لحاظ اقتصادی و مهمتر از همه، هم از لحاظ میدان بهبودی، موثرتر عمل کرده است.

در کشور ما هم احتیاج به دکترکایروپرکتیک غیرقابل انکار است و با صنعتی شدن و پیشرفت های روزافزون در علم پزشکی ما، کایروپرکتیک می تواند در این امر مهم کمک شایانی به جامعه باشد.

مطلب برگرفته از انجمن کایروپراکتیک ایران

One thought on “با کایروپراکتیک آشنا شوید”

1. با سلام من پلیو دارم از ناحیه پای راستم از اول تیر تا به حال درد شدید در ناحیه کمر سمت چپ م پیدا شد بعد ام آرای از کمر ولگن انجام شد اول چند تا دکتر دیدند و ارو داند اصلا فایده نداشت دوبار توی کمرم تزریق انجام‌ دادند کلینک درد دکتر بهاری بازم اصلا درد من کاهش پیدا نکرد تا دکتر دوباره ام آر ای جدید نوشت وانجام آدم از کمرم بعد دکتر متعجب شده بود وگفت بغل ستون فقرات کیست شده باید جراحی کنیم در ضمن ام آر ای قبلی من هم از سال 1400 بود واین ام آر ای جدید از تاریخ 1401/8/30 امکان داره که درعرض یکسال یه دفعه کیست در بیاد یا تزریق را اشتباه زدند آیا با این روش من درمان میشم یا باید جراحی کنم