ناهنجاری های مادرزادی نخاعی | بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان | دکتر مسعود اعتدالی

روش های تشخیص ناهنجاری های مادرزادی نخاعی

تشخیص انواع ناهنجاری های مادرزادی نخاعی به چندین صورت میسر است. در صورتی که غربالگری های دوره بارداری صورت بگیرد، تصویر برداری های اولترا ساوند یا سونوگرافی به شکل نسبتاً مطلوبی نشان دهنده انواع مختلف مشکلات و انحرافات ستون فقرات و طناب نخاعی می باشند. در ادامه این مطلب از سایت دکتر مسعود اعتدالی علل و علائم ناهنجاری های ستون فقرات را مورد بررسی قرار می دهیم.

تست غربالگری بارداری ایده آل برای تشخیص ناهنجاری های مادرزادی نخاعی و ستون فقرات، تست وجود آلفا فتو پروتئین است. که در صورت بالا بودن و مثبت بودن نتایج سونوگرافی، ادامه روند تشخیصی جنین ضروری می باشد. در صورتی که وضعیت غیرعادی در طناب نخاعی و ستون فقرات جنین مشاهده شود، ممکن است پزشک شما برای بررسی بیشتر تصویر برداری MRI را تجویز نماید. پس از تولد نیز، برخی موارد ناهنجاری های ستون فقرات با چشم قابل مشاهده اند، اما برخی زیاد مشخص نیستند. برای تشخیص و تعیین دامنه و شدت ناهنجاری های مادر زادی نخاعی، در کنار معاینات کامل طبی و عصبی توسط جراح مغز و اعصاب، از روش های تصویر برداری زیر نیز بسته به مورد و امکانات در دسترس استفاده خواهد شد:

تصویر برداری اشعه ایکس (رادیو گرافی معمولی):

در مواردی که تنها ناهنجاری اسکلتی و استخوانی باشد و نیازی به تصویربرداری از طناب نخاعی احساس نگردد.

تصویر برداری CT اسکن:

رایج ترین شیوه ارزیابی برای ناهنجاری های استخوانی محلی، کلسیفه شدن اجزای کانال نخاعی، کمان عصبی، ساختارهای مفصلی و حفره های مهره های ستون فقرات.

تصویر برداری MRI:

بررسی دقیق طناب نخاعی و کانال نخاعی در کودکان و بزرگسالان همچنین در صورتی فرد بیمار دچار تنگی و یا چسبندگی کانال نخاعی شده باشد، لازم است معاینات اورولوژی برای بررسی کارکردهای مثانه و توان کنترل ادراری صورت بگیرند.

ناهنجاری های مادرزادی نخاعی | بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان | دکتر مسعود اعتدالی

تاثیرات ناهنجاری های مادرزادی نخاعی بر تنفس

کژ پشتی (اسکولیز)، گوژ پشتی (کایفوز)، و کاو پشتی (لوردوز)

رشد ناهنجار و غیر طبیعی ستون فقرات و طناب نخاعی می تواند منجر به کژ پشتی (اسکولیز)، گوژ پشتی (کایفوز)، و کاو پشتی (لوردوز) شود. تمامی این حالت های ناهنجاری های مادرزادی نخاعی منجر به بدفرمی بدن به ویژه در محدوده تنه می شوند و برای بیمار، خانواده، و اطرافیانش بشدت تنش زا هستند. اما آسیب و تهدید جدی تر در این زمینه پیامدهای منفی سلامتی در طولانی مدت برای بیماران به ویژه در حوزه کارکرد درست دستگاه تنفسی می باشد.

کاهش فضای قفصه سینه (قفسه صدری)

تغییر زاویه طبیعی ستون مهره ها منجر به کاهش فضای قفصه سینه (قفسه صدری) می شود. قفسه سینه فضایی محدود شده توسط استخوان های کمانی دنده از طرفین و بالا، ستون فقرات از پشت و عضله دیافراگم از پایین می باشد. درون فضای قفسه سینه اندام های حیاتی ریه و قلب قرار دارند. هر گونه کاهش در فضای قفسه سینه منجر به فشردگی ریه ها و کاهش ظرفیت تنفسی خواهد شد. در عین حال فشردگی ریه ها در دراز مدت سبب بروز چسبندگی درون دستگاه تنفسی و ایجاد انواع بیماری های عفونی و مزمن ریوی خواهد شد.

در موارد حاد ناهنجاری های مادر زادی نخاعی و ستون فقرات، فرد حتی در نوزادی دچار مشکلات و یا وقفه های تنفسی و خدای ناکرده مرگ خواهد شد. طبق پژوهش های همه گیری شناختی صورت گرفته در حوزه سلامت ستون فقرات، خطر مرگ های ناگهانی برای افراد دارای انواع ناهنجاری های مادرزادی ستون مهره در سنین ۶۰ سالگی و بالاتر، ۴ برابر جمعیت عادی می باشد.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مسعود اعتدالی – بهترین متخصص کایروپراکتیک را دنبال کنید.

پروفایل دکتر مسعود اعتدالی (بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان) در کلینیک 24


مطالب پیشنهادی دکتر مسعود اعتدالی (بهترین متخصص کایروپراکتیک):

تسکین درد با روش کشش ستون فقرات

با عوامل به وجودآورنده درد گردن آشنا شوید !

سیرنگومیلی چیست و عوارض آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *