سندرم آرتروگریپوزیس | بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان | دکتر مسعود اعتدالی

بررسی تشخیص و درمان سندرم آرتروگریپوزیس

در ادامه این مطلب از سایت دکتر مسعود اعتدالی تشخیص و درمان سندرم آرتروگریپوزیس را مورد بررسی قرار می دهیم. سندرم آرتروگریپوزیس یا ناهنجاری متعدد آرتروگریپوزیس (Arthrogryposis) یا به اختصار AMC به انقباضات مفاصل در دو یا چند قسمت از بدن گفته می شود. Arthrogryposis یک بیماری ارثی نادر است که نوزاد دچار کنترکچرهای متعدد مفصلی، ضعف عضلات و فیبروز است.

در این بیماری برخی مفاصل کودک دچار خشکی (کنترکچرها) می شود. یعنی مفاصل کودک به راحتی و به اندازه طبیعی تحرک ندارد و برخی عضلات اطراف این مفاصل دچار ضعف، لاغری یا سفتی می شود. واژه آرتروگریپوزیس واژه یونانی به معنای انحنا یافته و قوس دار است. AMC یک تشخیص خاص نیست بلکه یک نشانه فیزیکی است که میتواند با بسیاری از بیماری های مختلف در ارتباط باشد. معمولاً این بیماری هرچهار اندام را تاحدودی درگیر می‌سازد و ضعف عضلانی و محدودیت حرکتی ایجاد می‌کند.

ممکن است دست های کودکان مبتلا، به سمت داخل چرخش داشته باشد یا شانه هایشان بسیار افتاده و انگشتان شان سفت و خشک باشد. البته وضعیت پاها، زانوها یا لگن این کودکان ممکن است با مبتلایان دیگر متفاوت باشد. در برخی کودکان، فقط دو یا سه مفصل درگیر است و در برخی دیگر، تمام مفاصل از جمله ستون فقرات و آرواره ها نیز گرفتار می شوند. بیشتر این کودکان از نظر توانایی های شناختی، طبیعی هستند. شیوع آن یک در هر سه هزار تولد زنده است.

سندرم آرتروگریپوزیس | بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان | دکتر مسعود اعتدالی

علل ابتلا به بیماری آرتروگریپوزیس

عوامل متعددی در ایجاد این بیماری دخالت دارند. ازجمله:

• به درستی تشکیل نشدن ماهیچه ها یا در خطر بیماری های تحلیل برنده قرار گرفتن کودک در زمان جنینی.
  • ناهنجاری در بافت های همبند یا مفاصل که منجر به محدودیت در حرکات می شوند.
  • نقص عصب شناختی که موجب تشکیل نشدن عصب ها یا ناهنجاری در آنها می شود.
  • ناهنجاری در شکل رحم مادر یا بودن چند جنین در رحم که موجب کم شدن فضای کافی برای رشد نوزاد و در نتیجه ایجاد نقص در مفاصل آن می شود.
  • هایپرترمی جفت
  • عفونت جنین
  • کاهش مایع آمنیونیک
  • علل نورولوژیک و…

روش های درمان سندروم آرتروگریپوزیس

• بر اساس نشانه ها و علائم موجود در هر فرد و شدت بیماری متفاوت است. در اوایل زندگی، فیزیوتراپی و کاردرمانی جهت stretch (کشش) می تواند موجب بهبود دامنه حرکت مفاصل شده و همچنین موجب جلوگیری از آتروفی عضلات شود.
  • همچنین ممکن است به طور همزمان از اسپیلنت هم استفاده شود. برای اکثر انواع Arthrogryposis فیزیوتراپی موثر واقع می شود. اگرچه برخی از بیماران با وجود فیزیوتراپی و کادرمانی دقیق، مشکلات عملکردی پایدار دارند. در این موارد جراحی ممکن است برای رسیدن به موقعیت بهتر و افزایش دامنه حرکت در مفاصل خاص درمان مناسبی باشد.
  • گاهی برای اصلاح دفورمیتی ها مفاصل درگیر را گچ می گیرند.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مسعود اعتدالی – بهترین متخصص کایروپراکتیک را دنبال کنید.

پروفایل دکتر مسعود اعتدالی (بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان) در کلینیک 24

مطالب پیشنهادی دکتر مسعود اعتدالی (بهترین متخصص کایروپراکتیک):

حرکات اصلاحی برای درمان اسکولیوز

راه های درمان آرتریت روماتوئید جوانان