مبتلایان میلومننگوسل | بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان | دکتر مسعود اعتدالی

بررسی فیزیوتراپی مبتلایان میلومننگوسل

در ادامه این مطلب از سایت دکتر مسعود اعتدالی فیزیوتراپی مبتلایان میلومننگوسل را مورد بررسی قرار می دهیم. یک اختلال عصبی که در آن قسمت خلفی مهره ها باز است و در نتیجه مجموعه ای از نخاع و مایع مغری نخاعی به شکل کیسه ای از این قسمت بیرون میزند. مشکلات ناشی از این بیماری ژنتیکی از ضعف خفیف اندام تحتانی و اختلال اسفنکتری خفیف تا فلج کامل حسی و حرکتی ضایعه و عدم کنترل کامل روده یا مثانه (بی اختیاری ادرار و مدفوع ) بطور کامل میتوانند متغیر باشند.

• هیدروسفالی در اکثر این بیماران وجود دارد چون مسیر حرکت مایع مغزی نخاعی مسدود میشود و اکثر موارد نیاز به شانت دارند.
  • فلجی در عضلات اندام تحتانی می تواند موجب بروز اختلالاتی مانند پا چنبری یا کلاب فوت و یا دررفتگی مفصل ران شود که نیاز به درمان دارد.
  • تغییر شکل های دیگری هم ممکن است در اندام های تحتانی به علت عدم کارکرد مناسب عضلات ایجاد شود که آنها هم ممکن است نیاز به استفاده از بریس یا عمل جراحی داشته باشند. این مشکل علامت‏دار است و خود را به صورت علایم نخاعی شامل ۳ گروه علامت مهم نشان می‌دهد.

این علامت‌ ها شامل :

• ضعف حرکتی یا فلج
  • ضعف یا در بعضی مواقع لاغری پاهای بیمار
  • ضعف حسی به معنای بی‌حس شدن پاها و در نهایت اختلالات اسفنکتری است؛ یعنی کودک ممکن است کنترادرار و مدفوع نداشته باشد یا دچار عفونت‌های
  • مکرر ادراری شود. همه این علایم مربوط به صدمه نخاعی است.

مبتلایان میلومننگوسل | بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان | دکتر مسعود اعتدالی

نکات مراقبتی برای فیزیوتراپی مبتلایان میلومننگوسل

• در میلومننگوسل به علت اختلالات اعصاب نخاعی عضلات اندام تحتانی دچار ضعف و فلجی می شوند.
  • شدت و وسعت این فلج عضلانی بستگی به محل میلومننگوسل در ستون مهره ها دارد.
  • هر چه محل عارضه در ستون مهره ها بالاتر باشد شدت علایم عصبی و فلجی بیشتر است.
  • ممکن است بچه دچار تغییر شکل هایی در پا شود.
  • اغلب این بچه ها مشکلاتی در کنترل ادرار و مدفوع کردن دارند و بعضی از ان ها بیش فعال هستند و دچار اختلال تمرکز و اختلال در صحبت کردن یا یادگیری می شوند.
  • این بچه ها نیاز به انجام نرمش های خاصی دارند که باید تحت نظر متخصص فیزیوتراپ اموزش دیده و انجام شود.
  • پوزیشن مناسب کودک در طول روز برای جلوگیری از کوتاه شدن عضلات در پاها و دست ها و لگن باید اموزش داده شود و انجام حرکات کششی و تمرینات تقویتی
    در فیزیوتراپی با استفاده از تکنیک هایی مانند ماساژ و آموزش مهارت ها و درمان های الکتروتراپی (استفاده از جریان های الکتریکی و …) باعث بهبود حرکت میشود.
  • فیزیوتراپیست بااستفاده از متد تمرین درمانی و ورزش هایی متناسب با هربیمار میتواند باعث افزایش دامنه حرکتی در مفاصل و اندام ها شود.

صفحه ی رسمی اینستاگرام دکتر مسعود اعتدالی – بهترین متخصص کایروپراکتیک را دنبال کنید.

• با استفاده از متد منوال تراپی باعث بهبودی فرد تا حدممکن میشود.
  • با استفاده از وسایل کمکی مانند عصا، واکر، و… در حد ضرورت تغییرات لازم در محیط زندگی و کار از دیگر کارهای فیزیوتراپیست میباشد.
  • این کودکان را دمر میخوابانند.
  • توانبخشی با فیزیوتراپی به بازتوانی و کاهش عوارض بیماری و بهبود عملکرد حرکتی نوزاد مبتلا به میلومننگوسل کمک زیادی می کند.
  • کودکان مبتلا به این مشکلات به منظور جلوگیری از دفورمیتی های ستون فقرات و اندام ها و تقویت عضلات و رسیدن به استقلال هر چه بیشتر نیازمند فیزیوتراپی اند.
  • برنامه های ورزشی هوازی – آبی ، در بهبود استقامت قلبی تنفسی بطور چشمگیری موثر می باشند.

پروفایل دکتر مسعود اعتدالی (بهترین متخصص کایروپراکتیک اصفهان) در کلینیک 24

مطالب پیشنهادی دکتر مسعود اعتدالی (بهترین متخصص کایروپراکتیک):

آشنایی با بیماری لغزش اپی فیز سر فمور

بررسی روش‌های تشخیص و درمان سندرم تونل کارپال