خواب رفتگی و بی حس شدن دست ها | بهترین متخصص کایروپراکتیک

خواب رفتگی و بی حس شدن دست ها

بی حسی دست ها می تواند در اثر آسیب، تحریک یا فشرده شدن یکی از اعصاب در بازو و یا مچ دست باشد. بیماری هایی که بر روی اعصاب محیطی تأثیر می گذارند مانند دیابت هم می توانند باعث بی حسی شوند. اگرچه در بیماران دیابتی علائم مشابه معمولاً در پاها نیز دیده می شود. گاهی بی حسی ممکن است به دلیل مشکلات مغز یا نخاع شما ایجاد شود. اگرچه در چنین مواردی ضعف عضلانی و از دست دادن عملکرد نیز رخ می دهد.
پزشک شما برای تشخیص علت بی حسی در قدم اول نیاز به گرفتن یک شرح حال کامل و انجام معاینات دقیق دارد و برای رسیدن به تشخیص نوار عصب و عضله و یا تصویربرادری درخواست می دهد.

شایعترین علل احتمالی بی حسی در یک یا هر دو دست شما عبارتند از:

• آرتروز مهره های گردنی
  • سندرم تونل کارپ (چسبندگی عصب در مچ دست)
  • سندرم تونل کوبیتال (چسبندگی عصب در آرنج)
  • نوروپاتی محیطی ناشی از دیابت
  • نوروپاتی شیمی درمانی (عارضه دارویی)
  • کمبود ویتامین ها
  • مصرف بیش از اندازه الکل
  • سکته مغزی
  • ام اس

آرتروز مهره های گردن

آرتروز یک اصطلاح کلی برای بیان آسیب ها و ساییدگی های مربوط به سن است که بر مهره ها و دیسک های شما تأثیر می گذارد. با افزایش سن، ایجاد استخوان های اضافه، کم شدن آب دیسک ها و کوچک شدن آن ها علائم آرتروز ایجاد می شود.

آرتروز گردن بسیار شایع است و با افزایش سن بدتر می شود. بیش از 85 درصد افراد بالای 60 سال درجاتی آرتروز گردن دارند. اکثر مردم علامت زیادی ندارند و در صورت بروز علائم نیز اغلب به درمان های غیر جراحی پاسخ می دهند.

در بیشتر افراد آرتروز گردن هیچ علامتی ایجاد نمی کند. بیشترین علامت آن شامل درد و سفتی در گردن است. گاهی اوقات آرتروز گردن منجر به کم شدن فضای نخاع و ریشه های عصبی می شود. اگر نخاع یا ریشه های عصبی تحت فشار قرار گیرند ممکن است گزگز، مورمور، سوزن سوزن شدن، بی حسی و ضعف در بازوها، دست ها را تجربه کنید.

با ایجاد این علایم حتما به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید . در این موارد تست نوار عصب و عضله برای شما انجام می شود تا میزان آسیب ریشه های عصبی بررسی شود و بر اساس آن درمان برای شما شروع می شود.

خواب رفتگی و بی حس شدن دست ها | بهترین متخصص کایروپراکتیک

سندرم تونل کارپ (چسبندگی عصب مدین در مچ دست)

یکی از مهم ترین و شایع ترین علل بی حسی و خواب رفتن دست ها سندروم تونل کارپ می باشد. سندرم تونل کارپ در اثر فشار بر روی عصب مدین ایجاد می شود. تونل کارپ یک کانال باریک است که توسط استخوان ها و رباط ها در کف دست شما احاطه شده است. وقتی عصب مدین فشرده می شود علایمی مثل درد، بی­حسی، سوزن سوزن شدن، گزگز و خواب رفتگی در انگشت شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و انگشت حلقه ایجاد می­شود. این افراد همچنین می­توانند درد را در بازوهایشان نیز حس کنند.

بی حسی و خواب رفتگی ها بیشتر شبانه هست و حتی بیمار را از خواب بیدار می کند و بیمار با تکان دادن دست ها احساس بهتری دارد. در موارد شدید بیمار در طول روز هم علامت دار می شود. در خانم های خانه دار و بیماران با بیماری های زمینه ایی مثل دیابت، مشکلات تیروییدی و روماتیسم مفصلی بیشتر دیده می شود. همچنین کسانی که کار های تکراری با دست انجام می دهند مستعد این آسیب هستند.

با بروز این علایم حتما به پزشک متخصص طب فیزیکی مراجعه کنید. در این موارد تست نوار عصب و عضله بسیار کمک کننده است. این تست به صورت دقیق عصب های دست شما را بررسی می کند و شدت آسیب آن را مشخص می کند. همچنین به افتراق عللی که منجر به خواب رفتگی دستها می شود ( مثل آرتروز گردن و یا سایر علل ) کمک می کند.

مطالعه بیشتر: بیماری های مفصل ران یا هیپ

بسته به اینکه شدت آسیب عصب چقدر باشد پزشک شما درمان مناسب را انتخاب می کند. در موارد درگیری خفیف استراحت دادن به دست ها، استفاده از آتلی که پزشک تان تجویز می کند و مصرف دارو اغلب کمک کننده است. در صورت عدم پاسخ به درمان های اولیه و یا در درگیری با شدت متوسط تزریق اطراف عصب انجام می گردد. این تزریق باید توسط پزشک متخصص انجام گردد. دارویی که اطراف عصب تزریق می گردد با کاهش التهاب کانال دست، فشار روی عصب را کم می کند. متاسفانه گاهی بیماران بی حسی و خواب رفتگی دست ها را جدی نمی گیرند و موقعی به پزشک مراجعه می کنند که آسیب عصب شدید است و در این موارد نیاز به عمل جراحی می باشد.

با توجه به مطالب گفته شده و از آن جا که خواب رفتگی دست ها و پاها علل مختلفی دارد، متخصصین طب فیزیکی بعد از انجام معاینات کامل با درخواست تصویربرداری و انجام تست نوار عصب و عضله علل احتمالی را بررسی می کنند. بنابراین با داشتن این علایم هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید. گاهی مراجعه دیرهنگام صدمات جبران ناپذیری به همره دارد.

بهترین متخصص کایروپراکتیک اینستاگرام دکتر مسعود اعتدالی

بیماری های مفصل ران یا هیپ