درمان دیسک کمر اصفهان | کیست مچ دست

کیست مچ دست چیست و چه علائمی دارد؟

تومور یا ورم روی مفصل یا پوشش تاندون (بافت اتصال دهنده عضله به استخوان) را کیست گانگلیون یا کیست مچ دست گویند که شبیه به کیسه مملو از مایع (کیست) است و درون آن ماده ژلاتینی مانند بدون رنگ، شفاف، چسبنده و سفتی وجود دارد. کیست دست بر حسب اندازه ممکن است سفت باشد یا حالت اسفنجی داشته باشد. ممکن است یک کیست بزرگ یا تعداد زیادی کیست کوچکتر ایجاد شود. تعدد کیست‌ها باعث می‌شود به نظر بیاید که چند کیست به وجود آمده است، اما در واقع پایه‌ی مشترک قرار گرفته داخل بافت‌های عمیق‌تر معمولاً آنها را به یکدیگر متصل می‌کند. این نوع کیست خطرناک نیست و تقریباً نیمی از تمام تومورهای بافتی نرم از این نوع هستند.

کیست‌های دست یا کیست‌های بایبل در میان زنان شیوع بیشتری دارد و 70 درصد بیماران 20 تا 40 سال سن دارند. کیست‌های دست به ندرت در کودکان زیر 10 سال دیده می‌شود. کیست‌های دست عموماً در پشت دست روی مفصل مچ دست ایجاد می‌شود، البته گاهی در سمت داخلی و پایین کف دست نیز دیده می‌شود. کیست‌های پشت مچ دست هنگام خم کردن رو به جلوی مچ برجستگی بیشتری می‌یابند. این کیست به ندرت در محل‌های زیر نیز ایجاد می‌شود:

  • پایه انگشتان روی کف دست، در این حالت کیست به شکل برآمدگی‌های کوچکی به اندازه نخود است.
  • نوک انگشت، دقیقاً زیر پوست، در این حالت کیست را کیست مخاطی گویند.

دلایل ایجاد شدن کیست 

دلیل ایجاد شدن کیست دست مشخص نیست. بر اساس یک نظریه آسیب دیدگی (تروما) باعث متلاشی شدن و از بین رفتن بافت مفصل می‌شود و کیست‌های کوچکی شکل می‌گیرد که پس از مدتی به توده بزرگتر و آشکارتری می‌پیوندد. اما محتمل‌ترین نظریه این است که در ابتدا شکافی در کپسول مفصل یا غلاف تاندون ایجاد می‌شود و سپس بافت مفصل از آنجا خارج می‌شود.

علائم کیست مچ دست

  • کیست مچ دست معمولاً به صورت برجستگی یا توده در اندازه‌های مختلف دیده می‌شود.
  • کیست معمولاً نرم و ثابت است و قطر آن بین 1 تا 3 سانتی متر است.
  • ورم به تدریج یا به صورت ناگهانی بروز می‌یابد، ممکن است کیست کوچکتر شود یا حتی به مرور از بین برود، اما پس از مدتی دوباره ایجاد شود.
  • اکثر کیست‌های مچ دست با قدری درد همراه هستند که معمولاً پس از آسیب دیدگی حاد یا مکرر شروع می‌شود. اما بیش از 35 درصد کیست‌ها به جز برجستگی مشهود علامت دیگری ندارند.
  • درد بروز یافته معمولاً مزمن است و با حرکت دادن مفصل تشدید می‌شود.
  • چنانچه کیست به تاندون متصل باشد، بیمار در انگشت درگیر احساس ضعف می‌کند.

دکتر مسعود اعتدالی

نماینده رسمی انجمن علمی کایروپراکتیک ایران

دکترای کایروپراکتیک (علم تطبیق وتنظیم ستون فقرات)

پیشگیری و درمان طبیعی

دارای بوردهای سراسری و ایالتی از آمریکا


مطالب پیشنهادی :

علت بیماری ها از نظر متخصص کایروپراکتیک

کمردرد | علل ، عوامل و علائم

ناراحتی های ستون فقرات و مفاصل

انحراف ستون فقرات

کاندیدای مناسب انحراف ستون فقرات

درمان انحراف ستون فقرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *