تشخیص و درمان آرتریت پسوریاتیک ( بیماری ورم مفاصل )

چه کسانی دچار بیماری آرتریت پسوریاتیک می شوند؟

بسیاری از افرادی که دچار آرتریت پسوریاتیک  (ورم مفاصل) پسوریاتیک می شوند قبلا پسوریازیس داشته اند. تنها حدود ۱۵٪ افراد بدون هیچ گونه سابقه مشکل پوستی دچار این مشکل می شوند.

اگر شما پسوریازیس داشته اید و متوجه درد مفاصل، شدید به پزشک متخصص آرتریت مراجعه کنید. سه نفر از ده نفری که پسوریازیس دارند دچار ورم مفاصل پسوریاتیک میشوند.

یک شکل از ورم مفاصل پسوریاتیک می تواند مفاصل نزدیک ستون فقرات شما را متورم کند. این مشکل اسپوندیلیت نامیده می شود، و موجب کمر درد و گردن درد می شود. نوع دیگر باعث درد، حساسیت به لمس، یا تورم در محل تاندون متصل به استخوان ها مانند پاشنه می شود. همچنین می تواند دست ها، زانوها، لگن و قفسه سینه را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

آرتریت پسوریاتیک ( بیماری ورم مفاصل )
آرتریت پسوریاتیک ( بیماری ورم مفاصل )

تشخیص آرتریت پسوریاتیک

متخصص ورم مفاصل که روماتولوژیست نامیده می شود می تواند ورم مفاصل پسوریاتیک را تشخیص دهد و درمان آن را تجویز کند. آنها به مفاصل و پوست شما برای مشاهده هر گونه تورم، درد، و یا تغییرات ناخن نگاه می کنند.

پزشک شما همچنین ممکن است اشعه ایکس، ام آر آی، سونوگرافی، و یا سی تی اسکن را به منظور بررسی آسیب مفاصل تجویز کند. نمونه های خون، مایع مفصلی، و پوست می توانند شکل های دیگر ورم مفاصل را رد کنند.

درمان آرتریت پسوریاتیک

اگر آرتریت شما خفیف باشد، ممکن است تنها در هنگام درد مفاصل به دارو بدون نسخه با ایبوپروفن نیاز داشته باشید. تزریق کورتیکواستروئید به مفصل می تواند حرارت، تورم و درد را کاهش دهد.

داروهای تجویزی به نام DMARD ها (داروهای ضد روماتیسمی اصلاح کننده بیماری) علائم شدید را از بین می برند. آنها بدتر شدن ورم مفاصل پسوریاتیک را کاهش می دهند یا آن را متوقف می کنند و می توانند مشکلات پوستی را تسکین دهند. پزشک شما ممکن است چیزهای دیگری را برای درمان پسوریازیس نیز پیشنهاد دهد.

بیشتر بخوانید : از بیماری التهاب مفاصل و پوست چه می دانید ؟ ( آرتریت پسوریاتیک )